برگزاری همایش تجاری ایران و قطر در هتل اسپیناس

به نقل از آسیانیوز، همایش تجاری ایران و قطر با حمایت بانک توسعه قطر و دعوت سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری گروه نیکخواه 15 و 16 اسفند در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. ابتدای آغاز به کار این همایش با سخنرانی  مهدی نیازی، قائم مقام وزیر صمت، معدن و تجارت ایران در امور بازرگانی،  صالح بن ماجد الخلیفی، معاون امور تجاری وزارت تجارت و صنعت قطر و حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران همراه بود.

مهدی نیازی، قائم مقام وزیر صمت، معدن و تجارت ایران در امور بازرگانی در این همایش گفت: باید با تشکیل کمیته های کاری مشترک موانع توسعه ای شرکت های ایرانی و قطری را برطرف کنیم و بخش خصوصی باید محور ساز توسعه روابط شود؛ ضمن آنکه دولت جمهوری اسلامی چه در ایران و چه قطر برای بخش خصوصو بستر ساز خواهد بود.

قائم مقام وزیر صمت، توضیح داد: در آغاز دولت دولت سیزدهم، رئیس جمهور نخستین سفرش را به کشور قطر انجام دادند و امیر قطر نیز بلافاصله به ایران سفر داشتند و همین مساله نشانگر تمایل به توسعه روابط دو کشور بود.

وی افزود: خوشبختانه برنامه های نمایشگاه های اختصاصی و شرکتی و رویدادهای «بی تو بی»(بازاریابی B2B) و برنامه های آموزشی در حوزه روابط شرکت های ایرانی و قطری وجود دارد.نیازی در ادامه توضیح داد: همچنین امیدواریم اتاق های مشترک ایران و قطر، به سرعت ظرفیت های مهم و تاریخی را با پشتیبانی دولت فراهم کنند.

قائم مقام وزیر صعت، معدن و تجارت ایران در ادامه اضافه کرد: ما نیازمند توسعه در روابط مانند حمل و بار دریایی، گمرکی و موضوعات بیمه ای و روابط بندری هستیم و این مسله باید در موضوعات تجاری بین دو کشور مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اگر به سمت سرمایه گذاری مشترک حرکت کنیم، در کشورهای منطقه  زمینه سرمایه گذاری چندجانبه و بستر سازی لجستیکی فراهم خواهد شد.

نیازی گفت: از دوستان و همکاران در سازمان توسعه تجارت و وزارت خارجه تقاضا دارم موانع را دسته بندی کنند تا طی مذاکرات، آن ها را با هیات های عالی رتبه قطری مطرح کنیم و کمیته کار مشترک تشکیل شود تا بتوانیم موانع توسعه شرکت ها را برطرف کنیم.

معاون امور تجاری وزارت تجارت و صنعت قطر همچنین در این همایش با تشکر از تلاش نهادهای فعال ایرانی در روابط اقتصادی و تجاری با قطر اضافه کرد: سرمایه ایرانی در قطر 7 برابر شده است که از سال های 2017 تا 2021 به 811 شرکت رسیده است که مالکیت همه آنها بر عهده ایرانی ها است.

وی توضیح داد: همچنین نهادهای قطری زیرساخت های لازم را برای تجارت با ایران فراهم کرده اند که از بین آنها می توانن به بنادر کشور قطر اشاره کرد که رتبه های نخست را در جهان دارند و نیز ناوگان هوایی که از بهترین ناوگان های جهان در سال های اخیر بوده است که از شرکت های ایرانی دعوت شده تا از این امکانات جهت تقویت روابط تجاری دو کشور استفاده کنند.

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور قطر، بازدید از شرکت های قطری حضور یاقته در همایش، نشست های هماهنگی بین شرکت های ایرانی و قطری و تکمیل نشست های هماهنگی بین شرکت های قطری و ایرانی از دیگر بخش های روز نخست این همایش  دو روزه بود.

منبع: روزنامه اقتصادی آسیا

همایش تجاری ایران و قطر